PSYCHOLÓGIA
NEPODLOŽENÝCH
PRESVEDČENÍ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

PhDr. Eva Ballová Mikušková, PhD.

Autorka je samostatná vedecká pracovníčka v Ústave experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Zároveň prednáša aj na Katedre pedagogickej a školskej psychológie Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Je riešiteľkou viacerých výskumných projektov a svoju vedeckú prácu zameriava najmä na kognitívnu psychológiu, špecificky na výskum nepodložených (najmä konšpiračných) presvedčení.

doc. PaedDr. Vladimíra Kurincová Čavojová, PhD.

Autorka je samostatná vedecká pracovníčka a vedúca Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Vo svojom výskume sa zameriava na skúmanie rôznych druhov nepodložených presvedčení, vedeckého myslenia a spôsobov znižovania šírenia dezinformácií. Okrem výskumu a písaniu vedeckých článkov sa venuje aj popularizácii vedy. Získala Cenu Slovenskej akadémie vied; napísala alebo editovala niekoľko populárno-vedeckých kníh a organizovala prednášky a workshopy pre širokú verejnosť o intuitívnom myslení a šírení dezinformácií. V súčasnosti učí aj na Trnavskej Univerzite.

Mgr. Viktória Sunyík, PhD.

Autorka je psychologička a vedecká pracovníčka na Ústave experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Vo svojej práci sa zaoberá skúmaním toho, prečo ľudia podliehajú pseudovedeckým, konšpiračným a iným nepodloženým presvedčeniam a dezinformáciám, najmä v oblasti zdravia. Zároveň sa venuje skúmaniu vedeckej gramotnosti ako ochranného faktora voči podliehaniu rôznym nezmyslom. 

Program inovačného vzdelávania prináša najnovšie poznatky z psychológie nepodložených presvedčení.

Súčasná doba je presýtená množstvom informácií, ktoré potrebujeme každodenne spracovávať, avšak mnohé z nich sú nepresné, nepravdivé, zavádzajúce alebo vyslovene klamlivé. Do popredia sa tak, ako nikdy predtým, výrazne dostáva potreba vedieť rozlišovať takýto škodlivý obsah od pravdivých a overených správ. S tým však ide ruka v ruke aj hlbšie porozumenie toho, prečo sme vôbec náchylní uveriť rôznym nezmyslom a nepodloženým tvrdeniam.

Vzdelávací program prináša najnovšie poznatky z psychológie nepodložených presvedčení a snaží sa čo najjednoduchšie vysvetliť psychologické faktory, ktoré prispievajú k tomu, že ľudia týmto presvedčeniam podliehajú. Využíva výsledky slovenských aj zahraničných výskumov a poskytuje odkazy na literatúru dostupnú aj v slovenčine.

Absolvent programu:

  • vie identifikovať rôzne formy nepodložených presvedčení;
  • rozumie psychologickým mechanizmom a kognitívnym skresleniam, ktoré ovplyvňujú vznik a udržiavanie týchto presvedčení;
  • uplatňuje poznatky z psychológie nepodložených presvedčení pri vzdelávaní a výchove žiakov; rozvíja u žiakov schopnosti kritického a vedeckého myslenia;
  • posilňuje informačnú gramotnosť a mediálnu odolnosť voči škodlivému obsahu;
  • vie primerane reagovať na prejavy iracionálneho myslenia v edukačnom prostredí;
  • aktívne podporuje kultúru faktov, overovania a racionálneho diskurzu v škole aj mimo nej.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú.

  1. Čo sú nepodložené presvedčenia
  2. Racionalita, intuícia a duálne procesy
  3. Poverčivosť a paranormálne presvedčenia
  4. Konšpiračné presvedčenia I.: Epistemické, existenciálne a sociálne motívy
  5. Konšpiračné presvedčenia II.: Ďalšie faktory a dôsledky
  6. Pseudoveda
  7. Doplnková a alternatívna medicína
  8. Sila mis/dezinformácií - charakter obsahu a taktiky šírenia
  9. Stratégie a metódy znižovania nepodložených presvedčení a dezinformácií
  10. Vedecká gramotnosť
Rozsah vzdelávania:

50 hodín