
PSYCHOLÓGIA
NEPODLOŽENÝCH
PRESVEDČENÍ
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Základná škola a GOŠ
Stredná škola
Určené pre
Učiteľ 1. stupňa ZŠ
Učiteľ 2. stupňa ZŠ
Učiteľ SŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
150,00 €

PhDr. Eva Ballová Mikušková, PhD.
Autorka je samostatná vedecká pracovníčka v Ústave experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Zároveň prednáša aj na Katedre pedagogickej a školskej psychológie Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Je riešiteľkou viacerých výskumných projektov a svoju vedeckú prácu zameriava najmä na kognitívnu psychológiu, špecificky na výskum nepodložených (najmä konšpiračných) presvedčení.
doc. PaedDr. Vladimíra Kurincová Čavojová, PhD.
Autorka je samostatná vedecká pracovníčka a vedúca Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Vo svojom výskume sa zameriava na skúmanie rôznych druhov nepodložených presvedčení, vedeckého myslenia a spôsobov znižovania šírenia dezinformácií. Okrem výskumu a písaniu vedeckých článkov sa venuje aj popularizácii vedy. Získala Cenu Slovenskej akadémie vied; napísala alebo editovala niekoľko populárno-vedeckých kníh a organizovala prednášky a workshopy pre širokú verejnosť o intuitívnom myslení a šírení dezinformácií. V súčasnosti učí aj na Trnavskej Univerzite.
Mgr. Viktória Sunyík, PhD.
Autorka je psychologička a vedecká pracovníčka na Ústave experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Vo svojej práci sa zaoberá skúmaním toho, prečo ľudia podliehajú pseudovedeckým, konšpiračným a iným nepodloženým presvedčeniam a dezinformáciám, najmä v oblasti zdravia. Zároveň sa venuje skúmaniu vedeckej gramotnosti ako ochranného faktora voči podliehaniu rôznym nezmyslom.
Program inovačného vzdelávania prináša najnovšie poznatky z psychológie nepodložených presvedčení.
Súčasná doba je presýtená množstvom informácií, ktoré potrebujeme každodenne spracovávať, avšak mnohé z nich sú nepresné, nepravdivé, zavádzajúce alebo vyslovene klamlivé. Do popredia sa tak, ako nikdy predtým, výrazne dostáva potreba vedieť rozlišovať takýto škodlivý obsah od pravdivých a overených správ. S tým však ide ruka v ruke aj hlbšie porozumenie toho, prečo sme vôbec náchylní uveriť rôznym nezmyslom a nepodloženým tvrdeniam.
Vzdelávací program prináša najnovšie poznatky z psychológie nepodložených presvedčení a snaží sa čo najjednoduchšie vysvetliť psychologické faktory, ktoré prispievajú k tomu, že ľudia týmto presvedčeniam podliehajú. Využíva výsledky slovenských aj zahraničných výskumov a poskytuje odkazy na literatúru dostupnú aj v slovenčine.
Absolvent programu:
- vie identifikovať rôzne formy nepodložených presvedčení;
- rozumie psychologickým mechanizmom a kognitívnym skresleniam, ktoré ovplyvňujú vznik a udržiavanie týchto presvedčení;
- uplatňuje poznatky z psychológie nepodložených presvedčení pri vzdelávaní a výchove žiakov; rozvíja u žiakov schopnosti kritického a vedeckého myslenia;
- posilňuje informačnú gramotnosť a mediálnu odolnosť voči škodlivému obsahu;
- vie primerane reagovať na prejavy iracionálneho myslenia v edukačnom prostredí;
- aktívne podporuje kultúru faktov, overovania a racionálneho diskurzu v škole aj mimo nej.
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú.
- Čo sú nepodložené presvedčenia
- Racionalita, intuícia a duálne procesy
- Poverčivosť a paranormálne presvedčenia
- Konšpiračné presvedčenia I.: Epistemické, existenciálne a sociálne motívy
- Konšpiračné presvedčenia II.: Ďalšie faktory a dôsledky
- Pseudoveda
- Doplnková a alternatívna medicína
- Sila mis/dezinformácií - charakter obsahu a taktiky šírenia
- Stratégie a metódy znižovania nepodložených presvedčení a dezinformácií
- Vedecká gramotnosť
50 hodín