AI VO VZDELÁVANÍ:
DIGITÁLNE NÁSTROJE,
ĽUDSKÝ POTENCIÁL

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Základná umelecká škola

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

B. A. Peter Guštafík

Autor je samostatne pôsobiaci školiteľ a konzultant v témach využívania technológií vo vzdelávaní, vyjednávania a facilitácie. Spolupracoval s pedagogickými fakultami na Slovensku a vedie kurzy AI pre Regionálne centrá podpory učiteľov, workshopy pre riaditeľov a učiteľov škôl, ako aj otvorené kurzy pre verejnosť. Dlhodobo spolupracuje s organizáciami občianskej spoločnosti na napĺňaní ich poslania formou organizačného rozvoja a podpory fundraisingu. Pri uplatňovaní AI vo vzdelávaní vychádza z humanistických princípov, facilitatívneho učenia zameraného na človeka a zo zážitkovej pedagogiky.

Program inovačného vzdelávania prináša ucelené poznatky o príležitostiach a rizikách začleňovania nástrojov umelej inteligencie (AI) do práce učiteľa.

V čase, keď nám v každom odvetví sľubuje umelá inteligencia revolúciu, ponúka sa otázka: Ako má učiteľ nielen prežiť, ale odborne a ľudsky rásť v dobe promptov a multimediálnych AI modelov?

Inovačné vzdelávanie nepredpokladá, že umelá inteligencia učiteľa nahradí. Skôr naučí, ako si z nej spraviť pre seba šikovného asistenta. Absolvent sa oboznámi s tým, čo AI (ne)vie a položí si zásadné otázky, ako premýšľať o tejto technológii v kontexte vnútornej motivácie, gamifikácie, Bloomovej taxonómie či zážitkového učenia – teda toho, čo robí učenie učením.

Získa praktické ukážky, vzorové prompty, ale aj schopnosť rozpoznať, kedy AI slúži učeniu a kedy ho len simuluje.

Pretože je prirodzené využiť technológiu na zvýšenie efektivity, ale význam vzdelávania je príliš kľúčový na to, aby sme ho plne odovzdali algoritmom.

Absolvent vzdelávania:

  • získa ucelené poznatky o príležitostiach a rizikách začleňovania nástrojov AI do práce učiteľa,
  • oboznámi sa so silnými a slabými stránkami technológie generatívnej AI a spôsobmi jej využitia v súlade s dobrou pedagogickou praxou,
  • získa prístup k praktickým ukážkam promptov, ako aj ku krátkym aktivitám na reflexiu a odporúčania, ako (ne)využívať AI v školskom prostredí.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje učebné texty, komentované ukážky použitia AI nástrojov a dištančné úlohy, ktoré ich dopĺňajú.

  1. Úvod do AI bez antropomorfizácie
  2. Vnútorná motivácia k učeniu – s AI, aj bez AI
  3. Výskum o AI vo vzdelávaní
  4. AI a gamifikácia učenia
  5. Ako pracovať s Bloomovou taxonómiou kognitívnych funkcií v dobe AI
  6. Konštruktivizmus v učení – s podporou od umelej inteligencie
  7. AI ako pomôcka v zážitkovom učení
  8. Metakognícia a používanie AI
  9. Ako AI (ne)ovplyvňuje vzťah učiteľ-žiak
  10. Veľký prísľub použitia AI na personalizáciu v učení
  11. AI a udržateľnosť práce učiteľa
Rozsah vzdelávania:

50 hodín