
AI VO VZDELÁVANÍ:
DIGITÁLNE NÁSTROJE,
ĽUDSKÝ POTENCIÁL
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Základná škola a GOŠ
Stredná škola
Základná umelecká škola
Určené pre
Učiteľ 1. stupňa ZŠ
Učiteľ 2. stupňa ZŠ
Učiteľ SŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
150,00 €

B. A. Peter Guštafík
Autor je samostatne pôsobiaci školiteľ a konzultant v témach využívania technológií vo vzdelávaní, vyjednávania a facilitácie. Spolupracoval s pedagogickými fakultami na Slovensku a vedie kurzy AI pre Regionálne centrá podpory učiteľov, workshopy pre riaditeľov a učiteľov škôl, ako aj otvorené kurzy pre verejnosť. Dlhodobo spolupracuje s organizáciami občianskej spoločnosti na napĺňaní ich poslania formou organizačného rozvoja a podpory fundraisingu. Pri uplatňovaní AI vo vzdelávaní vychádza z humanistických princípov, facilitatívneho učenia zameraného na človeka a zo zážitkovej pedagogiky.
Program inovačného vzdelávania prináša ucelené poznatky o príležitostiach a rizikách začleňovania nástrojov umelej inteligencie (AI) do práce učiteľa.
V čase, keď nám v každom odvetví sľubuje umelá inteligencia revolúciu, ponúka sa otázka: Ako má učiteľ nielen prežiť, ale odborne a ľudsky rásť v dobe promptov a multimediálnych AI modelov?
Inovačné vzdelávanie nepredpokladá, že umelá inteligencia učiteľa nahradí. Skôr naučí, ako si z nej spraviť pre seba šikovného asistenta. Absolvent sa oboznámi s tým, čo AI (ne)vie a položí si zásadné otázky, ako premýšľať o tejto technológii v kontexte vnútornej motivácie, gamifikácie, Bloomovej taxonómie či zážitkového učenia – teda toho, čo robí učenie učením.
Získa praktické ukážky, vzorové prompty, ale aj schopnosť rozpoznať, kedy AI slúži učeniu a kedy ho len simuluje.
Pretože je prirodzené využiť technológiu na zvýšenie efektivity, ale význam vzdelávania je príliš kľúčový na to, aby sme ho plne odovzdali algoritmom.
Absolvent vzdelávania:
- získa ucelené poznatky o príležitostiach a rizikách začleňovania nástrojov AI do práce učiteľa,
- oboznámi sa so silnými a slabými stránkami technológie generatívnej AI a spôsobmi jej využitia v súlade s dobrou pedagogickou praxou,
- získa prístup k praktickým ukážkam promptov, ako aj ku krátkym aktivitám na reflexiu a odporúčania, ako (ne)využívať AI v školskom prostredí.
Vzdelávací program obsahuje učebné texty, komentované ukážky použitia AI nástrojov a dištančné úlohy, ktoré ich dopĺňajú.
- Úvod do AI bez antropomorfizácie
- Vnútorná motivácia k učeniu – s AI, aj bez AI
- Výskum o AI vo vzdelávaní
- AI a gamifikácia učenia
- Ako pracovať s Bloomovou taxonómiou kognitívnych funkcií v dobe AI
- Konštruktivizmus v učení – s podporou od umelej inteligencie
- AI ako pomôcka v zážitkovom učení
- Metakognícia a používanie AI
- Ako AI (ne)ovplyvňuje vzťah učiteľ-žiak
- Veľký prísľub použitia AI na personalizáciu v učení
- AI a udržateľnosť práce učiteľa
50 hodín