ZÁKLADY
PSYCHOLÓGIE
NEPODLOŽENÝCH
PRESVEDČENÍ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Vedúci odborný zamestnanec

Mgr. Viktória Sunyík, PhD.

Autorka je psychologička a vedecká pracovníčka na Ústave experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied. Vo svojej práci sa zaoberá skúmaním toho, prečo ľudia podliehajú pseudovedeckým, konšpiračným a iným nepodloženým presvedčeniam a dezinformáciám, najmä v oblasti zdravia. Zároveň sa venuje skúmaniu vedeckej gramotnosti ako ochranného faktora voči podliehaniu rôznym nezmyslom. 

Program aktualizačného vzdelávania prináša najnovšie poznatky z psychológie nepodložených presvedčení a vysvetľuje, prečo ľudia týmto presvedčeniam podliehajú.

Rozvíjanie odolnosti voči zavádzajúcim a nepravdivým informáciám leží do veľkej miery na pleciach vzdelávania, hoci ide o neľahkú úlohu. Informácie, ktoré absolvent vzdelávania získa pomôžu jemu i jeho žiakom vylepšovať zručnosti kritického a vedeckého myslenia, ktoré sú nevyhnutné na lepšiu orientáciu v spleti rôznych informácií.

Vzdelávací program prináša najnovšie poznatky z psychológie nepodložených presvedčení, pod ktoré patria konšpiračné presvedčenia, pseudovedecké presvedčenia a paranormálne presvedčenia, a zaraďujeme sem aj falošné správy, dezinformácie, misinformácie či hoaxy. Je zameraný na vysvetľovanie psychologických faktorov, ktoré prispievajú k tomu, že ľudia týmto presvedčeniam podliehajú. Ponúka aj praktické návody a podnety na zamyslenie, reflexiu a diskusiu v edukačnom kontexte – so žiakmi, kolegami, a zároveň sú využiteľné aj v bežných rozhovoroch s rodinou či známymi.

Znalosti a lepšie porozumenie tejto problematiky môžu účastníkom kurzu pomôcť:

  • identifikovať a rozlišovať medzi typmi nepodložených presvedčení,
  • rozpoznať kognitívne skreslenia, emočné mechanizmy a sociálne a štrukturálne faktory, ktoré tieto presvedčenia posilňujú,
  • pochopiť, prečo ľudia veria nepodloženým tvrdeniam aj napriek dôkazom,
  • a zároveň rozvíjať odolnosť voči manipulatívnym a zavádzajúcim obsahom.
Obsah vzdelávania:

Program sa venuje nasledovným okruhom:

  • základná terminológia v téme nepodložených presvedčení,
  • psychologický model myslenia, ktorý približuje, ako funguje intuitívne a analytické myslenie a prečo nás intuícia môže zavádzať,
  • jednotlivé typy nepodložených presvedčení - v rámci každého typu sú priblížené kognitívne, emočné, sociálne či štrukturálne faktory, ktoré s nimi súvisia,
  • typické znaky nepodložených tvrdení, misinformácií a dezinformácií,
  • stručné zhrnutie výskumu redukovania nepodložených presvedčení,
  • vedecká gramotnosť a jej potenciálny význam v boji proti nepodloženým presvedčeniam.
Rozsah vzdelávania:

10 hodín