ADAPTÁCIA
DIEŤAŤA V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

Mgr. Alena Pokorná

Lektorka je špeciálnou pedagogickou materskej školy. Získala magisterský titul v odbore špeciálna pedagogika na Pedagogickej fakulte Ostravskej univerzity. Má skúsenosti so vzdelávaním detí so ŠVVP – nadaných detí, detí s poruchami autistického spektra, detí so zrakovým a sluchovým postihnutím, detí s poruchami učenia, správania a reči. Vo svojom odbornom vzdelávaní sa zameriava na témy individualizácie vzdelávania v materskej škole, inovácie vo vzdelávaní, vzdelávacie stratégie, školskú zrelosť a pripravenosť, projektové vyučovanie. Poskytuje špeciálne pedagogické poradenstvo. Absolvovala komplexné vzdelávanie zamerané na mentoring pre učiteľov, komunikáciu a tímovú spoluprácu, skupinovú dynamiku a vzdelávací program lektorstva vo vzdelávaní. Od roku 2013 sa venuje vzdelávaniu učiteľov a rodičov v oblasti inkluzívneho vzdelávania, vzdelávania nadaných detí.

Mgr. Hana Sokolová

Psychologička pracujúca v pedagogicko-psychologickej poradni, aktuálne je na rodičovskej dovolenke. Získala magisterský titul v odbore psychológia na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne. Absolvovala dva roky výcviku v kognitívno-behaviorálnej terapii, výcvik Edukatívna rodičovská terapia a ďalšie. Venovala sa najmä diagnostike detí a poradenstvu pre rodičov a učiteľov nadaných detí a detí s poruchami pozornosti. V súčasnej dobe sa zameriava na témy ako vývojové potreby detí a ich napĺňanie vo výchove a vzdelávaní, vedomé rodičovstvo, možnosti individualizácie vzdelávania. Poskytuje psychologické poradenstvo pre rodičov.

Aktualizačné vzdelávanie prináša prináša pedagógom, asistentom pedagóga i rodičom mnoho výhod pri podpore detí v ich prvých krôčikoch v materskej škole.

Kurz pomáha lepšie porozumieť tomu, ako deti prežívajú adaptáciu, aké výzvy so sebou tento proces prináša a ako vytvoriť bezpečné a podnetné prostredie, ktoré dieťaťu pomôže zvládnuť zmenu s väčšou istotou a pokojom.

Vďaka konkrétnym stratégiám a aktivitám zameraným na budovanie emočného bezpečia získajú účastníci kurzu praktické nástroje, ako citlivo a efektívne podporiť dieťa v novom prostredí, ako mu uľahčiť odlúčenie od rodičov a ako mu pomôcť nadviazať pevné vzťahy s učiteľmi i rovesníkmi.

Kurz navyše inšpiruje pedagógov k tvorivému prístupu, posilňuje ich kompetencie pri práci s rôznymi typmi detí a prináša istotu v riešení bežných adaptačných situácií. Vďaka týmto znalostiam a zručnostiam môžu pedagógovia vytvárať také prostredie, kde sa dieťa cíti v bezpečí, a tým podporiť jeho zdravý emočný a sociálny vývoj.

Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom – učiteľom materských škôl, asistentom učiteľa MŠ, zamestnancom centier poradenstva a prevencie; rodičom, študentom stredných škôl a vysokých škôl, ktorí sa pripravujú na prácu s deťmi predškolského veku.

Obsah vzdelávania:
  1. Adaptácia dieťaťa v materskej škole alebo Budovanie emočného bezpečia dieťaťa (lektorská prednáška)
  2. Adaptácia dieťaťa v materskej škole alebo Budovanie emočného bezpečia dieťaťa (učebný text)