PEDAGOGICKÝ
ASISTENT V ZŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

PhDr. Marek Havrila, PhD.

V roku 1999 ukončil vysokoškolské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov filozofia – dejepis na Prešovskej univerzite v Prešove. V roku 2003 ukončil doktorandské štúdium v študijnom odbore slovenské dejiny na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Pôsobí ako hlavný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, poskytovania podporných opatrení a podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov...

Mgr. Ľubica Procházková

Vyštudovala strednú pedagogickú školu so zameraním na vychovávateľstvo a neskôr pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave špeciálnu pedagogiku mentálne postihnutých. Počas svojej dlhoročnej praxe pracovala najprv ako vychovávateľka ŠKD a neskôr ako učiteľka nemeckého jazyka na základnej škole. Posledných viac ako 20 rokov sa venovala problematike integrácie a práce so žiakmi so ŠVVP na základnej škole na pozícii školského špeciálneho pedagóga a následne aj ako zástupkyňa riaditeľa pre špeciálne triedy v bežnej základnej škole. Aktuálne pracuje na pozícii riaditeľky základnej školy a zároveň sa naďalej venuje problematike práce so žiakmi so ŠVVP v bežnej základnej škole.

Vzdelávací program aktualizačného vzdelávania prináša pohľad praxe na spoluprácu pedagógov základných škôl s pedagogickými asistentami. Oboznamuje o legislatívnych východiskách, základnej terminológii a kvalifikačných predpokladoch pedagogického asistenta, ale aj o možnostiach financovania jeho osobných nákladov a o náplni jeho práce.

Úlohou každého učiteľa je prihliadať a brať do úvahy jedinečnosť každého dieťaťa, z čoho vyplýva, že každé dieťa potrebuje osobitý prístup. Je preto ich povinnosťou, aby hľadali aj nachádzali nové možnosti a poznatky vo výchove a vzdelávaní. Najmä pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je kľúčová spolupráca učiteľa a pedagogického asistenta pre jeho napredovanie. Učitelia sa v praxi stretávajú s mnohými problémami či postihnutiami žiakov od narušeného vývinu reči cez špecifické poruchy učenia až po psychosociálne narušenia.

Vzdelávací program ponúka pohľad na skúsenosti učiteľa, špeciálneho pedagóga a asistenta učiteľa z praxe a na pôsobenie pedagogického asistenta v základnej škole v rôznych oblastiach. Deťom so ŠVVP sa venuje viac pozornosti ako v minulosti, ale stále musia vynaložiť oveľa viac energie a úsilia, aby sa vyrovnali spolužiakom. Preto je povinnosťou škôl pomáhať týmto deťom rôznymi formami, metódami a spôsobmi, a preto vznikol aj tento program aktualizačného vzdelávania.

Obsah vzdelávania:
  • Úvod do problematiky
  • Legislatívne východiská
  • Terminológia
  • Kvalifikačné predpoklady pedagogického asistenta
  • Možnosti financovania osobných nákladov na pedagogického asistenta
  • Náplň práce pedagogických asistentov
  • Žiak so ŠVVP
  • Úzka spolupráca asistenta s vyučujúcimi, so školským špeciálnym pedagógom, s rodičmi a so žiakmi so ŠVVP
  • Úskalia asistencie, kde je hranica pomoci
  • Postrehy z praxe a odporúčania Integrácia v praxi
  • Pedagogický asistent v MŠ
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

10 hodín