Category

Medzinárodný projekt LIRE finišuje

Pred dvomi rokmi začala medzinárodná spolupráca na projekte LIRE (Language Interpretation through Reading), ktorého cieľom je priniesť  učiteľom anglického jazyka nové podnety pre výučbu angličtiny prostredníctvom rozšíreného čítania. 

Zjednodušené čítanky v angličtine sa môžu zmeniť  na zážitkové dobrodružstvo pre žiakov. Prieskumy nám potvrdili, že deti stále radi čítajú, čo je dobrá správa.

K piatim partnerom z troch európskych krajín bola do projektu za Slovensko zapojená  Základná škola Jána Amosa Komenského zo Serede a Prešovská univerzita.

Výsledkom projektu sú tri výstupy. Cieľom bolo vytvoriť praktický, užívateľsky príjemný nástroj, a tak podporiť rozšírené čítanie medzi učiteľmi anglického jazyka. Výstupy boli vyhotovené v štyroch jazykových verziách – v angličtine, slovenčine, češtine a poľštine.

Výstup 1:  Metodická príručka pre učiteľov (O1)

– plány hodín, zjednodušené čítanky, ďalšie aktivity a prílohy na praktické použitie v triede  

Výstup 2: LIRE Praktické výučbové workshopy (O2)

– workshopy pre učiteľov- ako sa zdokonaliť vo výučbe čítania

Boli vytvorené na Univerzite Adama Mickiewicza – rozšírené čítanie, jeho výhody, obmedzenia a všeobecné odporúčania pre tvorbu komplexných programov čítania. Masarykova univerzita- vytvorila základné prvky a organizáciu akéhokoľvek programu čítania, výber materiálu na čítanie, vytvorenie knižnice v triede, stratégie čítania, monitorovanie a hodnotenie. Prešovská univerzita skombinovala rozšírené čítanie s rozvojom jazykových zručností, ako rozšírené čítanie môže podporiť CLIL, rozvoj čitateľských stratégií pre žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.

Po každej časti workshopu nasleduje krátky test, kde si učitelia otestujú svoje zvládnutie kurzu.

Výstup 3: Online Platforma O3

– je doplnkovým zdrojom k praktickým workshopom, obsahuje:

RODIČOVSKÝ KÚTIK – Rodičia môžu pre deti vytvoriť pozitívne prostredie, aby sa čítanie pre ne stalo nezabudnuteľným a zábavným zážitkom. Tento blok obsahuje pár užitočných informácii pre rodičov ako podporiť domáce čítanie svojich detí.

ĎALŠIE AKTIVITY PRE ŽIAKOV– blok obsahuje pár užitočných aktivít pre študentov navyše, ku každej čítanke použitej v projekte.

Projekt bol dlhou, ale príjemnou cestou s pekným výsledkom medzinárodnej spolupráce. Okrem náročného procesu vytvárania kvalitných materiálov si prešiel aj medzinárodnými stretnutiami, webinármi na danú tému, workshopmi, diskusiami, pozorovaním výučby kolegov, vytváraním webovej stránky a testovaním.

Projektu sa podarilo naplniť cieľ – podporiť učiteľov na 1. a 2. stupni základnej školy vo výučbe anglického jazyka.


Tento projekt je spolufinancovaný s podporou programu Erasmus+, číslo projektu: 2020-SK01-KA201-078332, Kľúčová akcia 2, Strategické partnerstvá v školskom vzdelávaní. Táto publikácia (dokument) reprezentuje výlučne názor autora a SAAIC – Národná agentúra programu Erasmus+ ani Európska komisia nezodpovedajú za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tejto publikácii (dokumente).


Zdroj: raabe.sk