POPIS
Súčasné trendy vo výchove a vzdelávaní majú napĺňať cieľ rovnoprávnosti a rovnocennosti prístupu vo výchove a vzdelávaní. Ohľad sa berie na rešpektovanie výchovno-vzdelávacích potrieb jednotlivca a jeho spoluzodpovednosť za vzdelávanie. Cieľom inovačného vzdelávania je napomôcť vytvorenie takého školského prostredia, ktoré by poskytovalo všetkým žiakom rovnaké šance na dosiahnutie zodpovedajúceho stupňa vzdelania a zabezpečilo tak podmienky pre naplnenie ich základného práva na vzdelanie.
Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Veríme, že informácie poskytnuté prostredníctvom tohto vzdelávania budú pre vás užitočné a priblížia vám mnohé možnosti podpory žiakov, ale aj možnosti pedagogickej diagnostiky a hodnotenia svojej práce.
LEKTOR
PhDr. Monika Novotná, PhD
Autorka pôsobí ako školská špeciálna pedagogička v školskom zariadení a v súkromnej praxi. Má za sebou 17 rokov štúdia špeciálnej pedagogiky a približne toľko rokov odbornej a pedagogickej praxe. Fascinuje ju práca s rôzne obdarenými deťmi. Preferuje dynamickú diagnostiku, v ktorej sa aktuálny stav dieťaťa nevníma ako definitívny, práve naopak, je štartovacou čiarou, od ktorej sa možno odraziť, aby sme sa mohli priblížiť potenciálu jeho učenia.
Základom je pre ňu rodina a jej dve vlastné výnimočné deti, s ktorými rada trávi čas a nechá sa od nich viesť a učiť o tom, aký je život…
OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí sú zostavené dva testy spolu s 55 položkami s výberom práve jednej správnej odpovede. Na overenie praktickej implementácie odborných poznatkov sú pripravené dve dištančné úlohy.
- Základné pojmy
Lekcia predstavuje základné pojmy, ako špeciálna vzdelávacia potreba, dieťa/žiak so špeciálnou vzdelávacou potrebou. Objasňuje pojmy podporné opatrenia a inklúzia. - Kompetencie učiteľa a pedagogická diagnostika
Lekcia objasňuje terminológiu súčasnej pedagogickej diagnostiky. Pomerne rozsiahlo opisuje jednotlivé metódy, ktoré môže učiteľ aplikovať v bežnom vyučovacom procese nielen pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V závere upozorňuje na chyby, ktorým je dobré vyhnúť sa pri pedagogickej diagnostike. - Závery z odborného vyšetrenia a tvorba IVP
Lekcia opisuje najčastejšie závery, ktoré môžu vyplynúť z odborného diagnostického vyšetrenia v poradenskom zariadení. Väčšia časť lekcie je však venovaná tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu. Opisuje jeho prínosy a ponúka odporúčania pri jeho tvorbe. Účastníkov kurzu sprevádza aj cieľmi, ktoré je dobré pri tvorbe a realizácii IVP reflektovať. Rovnako upozorňuje na chyby, ktorým je dobré vyhnúť sa pri tvorbe a realizácii IVP.- Dištančná úloha 1
- Možnosti podpory v škole – školský podporný tím a asistent pedagóga
Lekcia zoznamuje účastníkov so školským podporným tímom, jeho členmi a bližšie opisuje jednotlivé funkcie, ktoré jeho členovia môžu vykonávať. Informácie sú doplnené o požiadavky na optimálne fungovanie tímu a požiadavky na hlavné činnosti tímu.- Dištančná úloha 2
- Možnosti podpory žiaka s vývinovou poruchou učenia
Lekcia opisuje jednotlivé vývinové poruchy učenia vrátane varovných signálov, na ktoré dokáže citlivý pedagóg včas reagovať. V druhej časti sa venujeme jednotlivým prejavom naprieč hlavnými vyučovacími predmetmi. Druhá časť sa už priamo venuje konkrétnej podpore žiakov s VPU v jednotlivých predmetoch v škole, ako aj aplikácii podpory v domácom prostredí. - Možnosti podpory žiaka s ťažkosťami v správaní
Lekcia opisuje správanie problémového žiaka/žiaka s problémovým správaním, jeho prejavy a príčiny jeho správania. Pomerne rozsiahlo opisuje možnosti jeho podpory v škole. V závere sú predstavené zásady práce so žiakmi s problémovým správaním a účastníkov zoznámime s inšpiratívnym projektom, ktorý venuje pozornosť tejto problematike a možno ho aplikovať v prostredí bežnej školy. - Možnosti podpory žiaka s nadaním
Lekcia pomerne detailne opisuje profily jednotlivých žiakov s nadaním. Rovnako ako v predošlých lekciách, uvádza možnosti ich podpory v bežnej škole. V závere je časť venovaná budovaniu sebadôvery takýchto žiakov. - Možnosti podpory žiaka s poruchou autistického spektra
Lekcia zoznamuje účastníkov s definíciou žiaka s poruchou autistického spektra a pomerne detailne opisuje jeho prejavy v sociálnej oblasti. Aj v tejto lekcii je časť venovaná podpore žiaka s PAS na úrovni bežnej školy. Osobitne je opísaná pomoc zo strany spolužiakov tomuto žiakovi.- Test 1
- Možnosti spolupráce školy s rodinou
Lekcia zoznamuje účastníkov s možnosťami spolupráce školy s rodinou ako bežnej súčasti vytvárania podmienok na vzdelávanie všetkým žiakom. Opisuje typy rolí rodičov a ich vplyv na spolunažívanie so školou a jej účastníkmi. Opisuje tiež možnosti zapojenia rodičov do života školy tak, aby to bolo efektívne a prospešné pre všetky strany. Zvlášť je v lekcii venovaná časť podpore rodín s deťmi so ŠVVP. - Možnosti hodnotenia práce učiteľa, autoevalvácia
V tejto záverečnej lekcii sa účastníci zoznámia s pojmami evalvácie a autoevalvácie. Sú im vysvetlené jednotlivé pojmy a možnosti aplikácie rôznych metód a techník tak, aby práca so žiakmi smerovala k naplneniu ich cieľa a prospechu všetkých zúčastnených a stala sa bežným nástrojom ich kariérneho napredovania. Aj v tejto záverečnej lekcii je venovaný osobitný priestor evalvácii v práci učiteľa so žiakmi so ŠVVP.- Test 2
- Záverečná prezentácia
ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
50 hodín
PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom:
- učiteľ prvého stupňa základnej školy,
- učiteľ druhého stupňa základnej školy,
- učiteľ strednej školy,
- vychovávateľ,
- pedagogický asistent,
- špeciálny pedagóg, školský špeciálny pedagóg
PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 %, vypracovať a odoslať na kontrolu dve dištančné úlohy a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
AKO ZÍSKAŤ VZDELÁVACÍ PROGRAM?
Zakúpte si vzdelávací program ZVYŠOVANIE KOMPETENCIÍ PEDAGÓGOV PRE PRÁCU SO ŽIAKMI SO ŠVVP POTREBAMI na Raabe.sk
-
Základné pojmy
-
Kompetencie učiteľa a pedagogická diagnostika
-
Závery z odborného vyšetrenia a tvorba IVP
-
Možnosti podpory v škole – školský podporný tím a asistent pedagóga
-
Možnosti podpory žiaka s vývinovou poruchou učenia
-
Možnosti podpory žiaka s ťažkosťami v správaní
-
Možnosti podpory žiaka s nadaním
-
Možnosti podpory žiaka s poruchou autistického spektra
-
Možnosti spolupráce školy s rodinou
-
Možnosti hodnotenia práce učiteľa, autoevalvácia
-
Záverečná prezentácia