Popis
Interkultúrne kompetencie predstavujú spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách tak, aby došlo k dorozumeniu účastníkov interakcie bez narušenia ich integrity, ktorá sa prejavuje v oblasti kognitívnej (prejavujúca sa určitým sumárom vedomostí), afektívnej (prejavujúca sa pochopením, porozumením iných kultúrnych vzorcov a určitou empatiou) a činnostnej (prejavujúca sa v konaní a správaní zohľadňujúcom kultúrne rozdiely a špecifiká jednotlivých kultúr). Rozvinuté interkultúrne kompetencie umožňujú jedincom analyzovať a vyhodnocovať nové situácie, spôsoby správania a myslenia bez predsudkov a stereotypov a tak vytvárať priaznivé prostredie na komunikáciu s ľuďmi z iného kultúrneho prostredia. Prostredníctvom interkultúrnych interakcií sa rozvíja interkultúrny dialóg, ktorý je efektívny za predpokladu, že sme si osvojili základné pravidlá interkultúrnej komunikácie spočívajúce v obojstrannej snahe pochopiť toho druhého či porozumieť tomu, čo generuje vzájomné poznávanie ako základ rešpektu, empatie a tolerancie.
Vzdelávanie má jedinečnú úlohu usmerňovať a podporovať učiacich sa a tým posilniť ich schopnosť v tejto oblasti. Nadobudnú schopnosti, ktoré potrebujú, aby sa stali aktívnymi a autonómnymi účastníkmi v demokracii, interkultúrnom dialógu a v spoločnosti vo všeobecnosti. Dá im to schopnosť zvoliť si a napĺňať svoje vlastné ciele pri rešpektovaní ľudských práv, dôstojnosti druhých a demokratických procesov.
Hlavným cieľom vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania, ako rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov a tým prispievať ku komplexnosti ich výchovy a vzdelávania.
Lektor
Doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD.
Autorka pôsobí od 1. apríla 1997 ako vysokoškolská učiteľka na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Dlhodobo sa venuje zavádzaniu a výskumnému overovaniu inovačných stratégií v školskej praxi. Má skúsenosti z lektorskej činnosti doma i v zahraničí (USA, Poľsko, Taliansko, Dánsko, Španielsko a pod.) v oblasti rozvíjania kritického myslenia, realizácie a zavádzania multikultúrnej výchovy a inkluzívneho vzdelávania. Ako koordinátorka a riešiteľka národných a medzinárodných projektov sa podieľala na experimentálnom overovaní pedagogických stratégií, metód a foriem vyučovania; vypracovaní obsahu programov kontinuálneho vzdelávania a odborno-metodických manuálov pre pedagogických a odborných zamestnancov; na tvorbe učebných osnov a študijných materiálov. Získala niekoľko národných i medzinárodných certifikátov. Je aktívne činná v profesionálnych vládnych i mimovládnych organizáciách.
Obsah vzdelávacieho programu
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a prezentácie v piatich lekciách, ktoré sú doplnené komentovanými prezentáciami (na bližšie vysvetlenie obsahu konkrétnej lekcie). Prezentované modelové aktivity sú zamerané na prácu s textom, filmom a médiami. Pomáhajú pri plánovaní vzdelávacieho procesu naplniť cieľ posilniť schopnosti učiacich sa, aby sa stali autonómnymi a rešpektujúcimi demokratickými občanmi tým, že ich vybaví kompetenciami potrebnými na demokraciu a interkultúrny dialóg.
- Multikulturalizmus, multikulturalita, multikultúrna výchova – teoretické východiská
- Multikultúrna výchova a interkultúrne kompetencie
- Interkultúrne kompetencie – spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách
- Interkultúrny dialóg
- Subkultúry a kontrakultúry
Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín
Pre koho je program určený
Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom: učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, učiteľ profesijného rozvoja a odborným zamestnancom bez špecifikácie.
Vzdelávací program je vhodný najmä pre pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a základných škôl.
Podmienky absolvovania programu:
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
Ako získať vzdelávací program?
Zakúpte si vzdelávací program ROZVÍJANIE INTERKULTÚRNYCH KOMPETENCIÍ na Raabe.sk
-
Multikulturalizmus, multikulturalita, multikultúrna výchova – teoretické východiská
-
Multikultúrna výchova a interkultúrne kompetencie
-
Interkultúrne kompetencie – spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách
-
Interkultúrny dialóg
-
Subkultúry a kontrakultúry
-
Test
-
Záverečná prezentácia