Popis
Dnešná doba je plná rýchlych zmien a veľkého tlaku na výkon, dokonalosť a perfekcionizmus. Zdá sa, že výhodu majú deti, rodičia a všetci tí, ktorí sú výkonní a nemajú ťažkosti rýchlo a správne zareagovať na meniace sa požiadavky či nároky. Práca s takýmito deťmi a dospelými je ľahká a zdanlivo bez námahy.
Na druhej strane sa stretávame so stále zvyšujúcim sa počtom detí, u ktorých sa objavili ťažkosti a potrebujú špeciálny prístup zo strany pedagógov a vychovávateľov.
Cieľom inovačného vzdelávania je pomôcť rýchlejšie a jednoduchšie sa zorientovať v problematike Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD.
Avšak pri láskavej a efektívnej práci s takýmito žiakmi nestačia „len“ vedomosti o ADHD, a preto vzdelávací program ponúka aj praktické tipy, metódy učenia, relaxácie a prístupu zvlášť k žiakom s ADHD.
Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Veríme, že informácie, ktoré nájdete v tomto vzdelávacom programe, vám pomôžu a uľahčia prácu so žiakmi s ADHD.
Lektor
PaedDr. Katarína Winterová
Autorka pôsobí ako sociálna pedagogička, rodičovská poradkyňa a koučka v súkromnej praxi. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave.
Dlhodobo sa venuje deťom, rodičovskému poradenstvu a koučingu, píše články o výchove. Je presvedčená, že neexistuje dobré alebo zlé dieťa, hoci sa to tak mnohým javí. Problém detí je mnohokrát zástupným problémom rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
Jej prácou je počúvať, sprevádzať rodičov na ceste ich rodičovstva a pomáhať im rozpletávať ťažkosti vo výchove. Taktiež ich nasmerovať na to krásne, čo v je každej rodine bez ohľadu na veľkosť problémov a ťažkostí.
Jej najväčšou láskou je však jej rodina – manžel a štyri deti.
Obsah vzdelávacieho programu
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test s 20 položkami s výberom jednej správnej odpovede.
1. Čo je ADHD – Attention deficit hyperactivity disorder
Lekcia vymedzuje a charakterizuje pojem Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD. Opisuje klinický obraz ADHD, ako aj typické prejavy správania detí a jej výskyt v detskej populácii. Lekcia sa tiež venuje možným pridruženým ťažkostiam/diagnózam, ktoré sú spájané s ADHD.
2. Možné príčiny ADHD
Druhá lekcia sa zaoberá možnými príčinami vzniku ADHD. Predostiera viacero odborných názorov, ako vplyv genetiky na vznik ADHD, vplyv tehotenstva a pôrodu na vznik ADHD. Takisto berie do úvahy aj výchovu dieťaťa a socioekonomické podmienky pre život, ako aj nezanedbateľný vplyv médií a stravy.
3. ADHD a mozog
Lekcia opisuje fungovanie mozgu (všeobecne u ľudí, ale aj u detí). Ponúka pritom pohľad do možných odchýlok dozrievania častí mozgu detí s diagnostikovanou ADHD oproti intaktným deťom.
Lekcia zároveň prináša vysvetlenie pojmov ako Default Mode Network, neurotransmisná hypotéza, synapsie a stavba neurónu, neurotransmiter. Všetky tieto pojmy pomáhajú pochopiť fungovanie mozgu najmä pri učení.
4. Len takto to bude fungovať: učiteľ – dieťa – rodič
Štvrtá lekcia sa venuje dôležitosti komunikácie a spolupráce s rodičmi dieťaťa s ADHD, ako aj možného zaradenia do výchovno-vzdelávacieho procesu. Prináša odporúčania, ako viesť komunikáciu s rodičmi dieťaťa s ADHD a na čo sa v nej zamerať, aby bola efektívna a nápomocná najmä pri napredovaní žiaka na vyučovaní.
Lekcia nezabúda ani na význam podpory učiteľa zo strany iných pedagógov a spolupráce so školským psychológom či špeciálnym pedagógom.
5. Ako efektívne učiť dieťa s ADHD alebo stratégie učenia
Táto lekcia chce byť praktickým návodom/inšpiráciou pre pedagógov, a preto prináša rôzne stratégie učenia – vhodné stratégie na učenie čítania, na prácu s dlhým textom a stratégiu na porozumenie textu. Taktiež sa venuje stratégii výučby matematiky a iných predmetov. Ponúka tiež aplikovanie myšlienkových máp vo výučbe a spôsoby, ako pomôcť dieťaťu udržať pozornosť.
Lekcia teda ponúka stratégie, ktoré napomáhajú učiteľom byť efektívnymi.
6. Praktické tipy pre učiteľov
Lekcia prináša podrobné a praktické tipy pre učiteľov, ktoré im majú pomôcť sprevádzať žiaka s ADHD a zároveň majú slúžiť ako prevencia problémového správania v triede. Táto lekcia ponúka tipy, kde usadiť žiaka, ako dlho sa dieťa dokáže sústrediť, ako pracovať s jeho aktivitou (a ako to súvisí s jeho mozgom). Prináša tiež „pohotovostný“ návod na riešenie a predchádzanie rôznym krízovým situáciám, ktoré môžu v triede nastať.
7. Relaxačné techniky
Lekcia prináša poznatky, ako efektívne a ľahko pracovať s vyčerpanými a nepozornými žiakmi, ako zastaviť negatívnu náladu a hnev u žiakov. Ponúka pohľad do fungovania relačných techník a prináša ich praktické ukážky/opisy.
8. Potrebujú deti pochvalu?
Lekcia sa venuje oblasti pochvál a hodnoteniu žiakov. Opisuje reakciu ľudského mozgu a sociálneho pôsobenia, ktoré prinášajú (ne)vhodne zvolená pochvala a hodnotenie.
Lekcia prináša vysvetlenie pojmov ako growth mindset a fix mindset. Venuje sa rôznym štýlom myslenia, ich dosahom nielen na aktuálne školské výsledky a úsilie žiakov, ale aj možnému dosahu do budúcnosti – napr. v práci, vo vzťahoch.
9. Mať ADHD je jeden veľký problém… Alebo?
V tejto lekcii sa možno dočítať o socializácii detí s ADHD. Sú v nej opísané ich ťažkosti so sociálnou maladaptáciou. Približuje časté správanie detí s ADHD a z toho vyplývajúce ťažkosti. Na druhej strane sa venuje aj silným stránkam detí s ADHD, na ktoré sa mnohokrát zabúda.
Upriamuje tiež pozornosť na potrebu práce so skupinovou dynamikou a atmosférou triedy.
10. Dieťa s ADHD – trest alebo odmena?
Záverečná lekcia chce byť inšpiráciou a povzbudením pre učiteľov a vychovávateľov, ktorí pracujú s deťmi s ADHD. Prináša príbeh dvoch výnimočných mužov, ktorí boli v detstve označovaní za nevzdelávateľných žiakov, za pomalých, hlúpych a nepozorných. Čo bolo v ich živote dôležitejšie ako tieto „nálepky“ a čo všetko dosiahli, dočítate sa práve v tejto lekcii.
Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín
Pre koho je program určený
Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom:
– učiteľ prvého stupňa základnej školy,
– učiteľ druhého stupňa základnej školy,
– vychovávateľ,
– pedagogický asistent.
Podmienky absolvovania programu:
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
Ako získať vzdelávací program?
Zakúpte si vzdelávací program DIEŤA S ADHD – TREST ALEBO ODMENA? na Raabe.sk
-
1. Čo je ADHD – Attention deficit hyperactivity disorder
-
2. Možné príčiny ADHD
-
3. ADHD a mozog
-
4. Len takto to bude fungovať: učiteľ – dieťa – rodič
-
5. Ako efektívne učiť dieťa s ADHD alebo stratégie učenia
-
6. Praktické tipy pre učiteľov
-
7. Relaxačné techniky
-
8. Potrebujú deti pochvalu?
-
9. Mať ADHD je jeden veľký problém… Alebo?
-
10. Dieťa s ADHD – trest alebo odmena?
-
Literatúra
-
Test
-
Záverečná prezentácia