Popis
Vzdelávací program reflektuje nové poznatky o dieťati predškolského veku vo vzťahu k prezentácii konceptu aktérstva. Ukazuje na inakosť súčasných detí predškolského veku s dôrazom na potenciál aktivít, ktoré sú zamerané na oblasť prírodovedného vzdelávania. Cieľom vzdelávania je poskytnúť frekventantom dostatok teoretických i aplikačných námetov na uvažovanie o inováciách vo vzdelávaní v oblasti prírodovedného vzdelávania s možnosťou ich aplikácie v podmienkach materskej školy.
Lektor
prof. PaedDr. Adriana Wiegerová, Ph.D.
Študovala na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre v učiteľskom odbore pedagogika – biológia. Po skončení štúdia začala pracovať v základnej škole, kde sa stretla so špecializovaným vzdelávaním na prvom stupni. Súbežne pracovala v Iuvente, viedla Centrum prieskumných a experimentálnych aktivít. V roku 1997 nastúpila na Pedagogickú fakultu UK, na Katedru predškolskej a elementárnej pedagogiky, kde sa venovala predovšetkým predmetom didaktického zamerania s dôrazom na prírodovedu a prvouku. Na pôde fakulty realizovala rigoróznu skúšku. Od roku 1994 študovala doktorandský študijný program v odbore pedagogika na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V roku 2011 ukončila pôsobenie na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave a išla pracovať na Fakultu humanitných štúdií UTB v Zlíne, kde pôsobila do roku 2022. Od roku 2023 pôsobí na Katedre pedagogiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave. Venuje sa didaktike, ale aj pedeutológii, práci s doktorandmi a v ostatnom čase duálnemu vzdelávaniu. Garantovala a garantuje vysokoškolské študijné programy, v ktorých sama prednáša práve didakticky a výchovne ladené predmety. V ostatnom čase pracovala na projekte TAČR (Technická grantová agentúra ČR), v ktorom pripravovala zavedenie koncepcie bádateľsky orientovaného vzdelávania do kurikula materských škôl. V roku 2021 bola vymenovaná za profesorku v odbore predškolská a elementárna pedagogika.
Obsah vzdelávacieho programu
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí sú za lekciou 04, 07, 08, 10 pripravené dištančné úlohy, ktoré pomáhajú frekventantovi usporiadať a overiť získané informácie, poznatky, skúsenosti. Okrem toho sú pod každou lekciou vysvetlené vybrané pojmy, ktoré dotvárajú teoretický rámec lekcie.
Vzdelávací program obsahuje učebné texty v desiatimi lekciami.
Lekcia 01: Aké je súčasné dieťa predškolského veku
Lekcia 02: Aký je súčasný diskurz o postavení materskej školy
Lekcia 03: Dieťa ako aktér v prírodovednom vzdelávaní
Lekcia 04: Poznávanie a vzdelávanie
Lekcia 05: Dieťa ako malý vedec
Lekcia 06: Učiteľ ako podporovateľ detskej zvedavosti
Lekcia 07: Princíp odkrývania „tajomstva“ v prírodovednom vzdelávaní
Lekcia 08: Ako pracovať s komiksom
Lekcia 09: Skupinová práca ako podporná stratégia diskusie medzi aktérmi
Lekcia 10: Podnety z reálneho prostredia
Rozsah vzdelávacieho programu:
50 hodín
Komu je program určený:
Program je určený učiteľom/učiteľkám materských škôl, pracovníkom predškolských inštitúcií, študentom stredných a vysokých škôl, ktorí majú o prírodovedné vzdelávanie záujem.
Podmienky absolvovania programu:
- Účasť na dištančnej forme vzdelávania a absolvovanie 10 lekcií vzdelávania.
- Preštudovanie všetkých lekcií, vypracovanie a odoslanie na kontrolu zadané štyri dištančné úlohy.
- Vypracovanie a prezentácia záverečného zadania pred trojčlennou komisiou v súlade s § 56 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z.
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
Záverečná prezentácia:
Frekventant kurzu vypracuje odborný text na ľubovoľnú prírodovednú tému, ktorého súčasťou bude aplikačná časť. Tá bude pozostávať z návrhu didaktického postupu k vybranej téme v súlade s koncepciou bádateľsky orientovaného vzdelávania.
Ako získať vzdelávací program?
Zakúpte si vzdelávací program PRÍRODOVEDNÉ VZDELÁVANIE V MŠ na Raabe.sk
-
Lekcia 01: Aké je súčasné dieťa predškolského veku
-
Lekcia 02: Súčasný diskurz o postavení MŠ
-
Lekcia 03: Dieťa ako aktér v prírodovednom vzdelávaní
-
Lekcia 05: Dieťa ako malý vedec
-
Lekcia 06: Učiteľ ako podporovateľ detskej zvedavosti
-
Lekcia 07: Princíp odkrývania tajomstva
-
Lekcia 08: Ako pracovať s komiksom
-
Lekcia 09: Skupinová práca ako stratégia diskusie medzi aktérmi
-
Lekcia 10: Podnety z reálneho prostredia
-
Záverečná prezentácia