POPIS
V minulosti bol človek označovaný za gramotného vtedy, keď vedel čítať, písať a počítať. V kontexte neustálych spoločenských zmien a rozvoja je však takáto charakteristika gramotnosti v dnešnej dobe nepostačujúca. Vynára sa množstvo konkretizácií gramotností, pričom každá z nich je zacielená na rôzne oblasti – čitateľská, matematická, finančná, prírodovedná, mediálna, digitálna atď. V poslednej dobe sa stretávame s označením, ktoré v sebe zahŕňa všetky spomenuté i ďalšie typy gramotností. Uvedeným označením je funkčná gramotnosť. Vybrané literárne pramene označujú funkčnú gramotnosť najmä ako čitateľskú gramotnosť a to z dôvodu, že práve prostredníctvom čítaného textu sa zvyšuje úroveň kognície žiakov. Od žiakov sa vyžaduje nielen zvládnutie techniky čítania (písania), ale tiež porozumenie čítanému textu, jeho analyzovanie a kritické posúdenie.
Názov programu inovačného vzdelávania Čitateľská gramotnosť – 2. stupeň základnej školy predznamenáva jeho obsahové zameranie. K tomu, aby sme mohli jednoznačne skonštatovať a vyhodnotiť, že učiteľ rozvíja čitateľskú gramotnosť u svojich žiakoch (do akej miery), je potrebné opierať sa o relevantné teoretické východiská k danej problematike. Je nevyhnutné, aby nebolo rozvíjanie čitateľskej gramotnosti zúžené iba na vyjadrenia typu – „Rozvíjam čitateľskú gramotnosť žiakov takým spôsobom, že žiaci veľa čítajú.“. Kvantita však v tomto prípade zákonite nemusí zaručovať kvalitu. Je preto potrebné zvážiť, ale hlavne uvedomiť si a pomenovať tie aspekty, ktoré reálne súvisia s čitateľskou gramotnosťou (čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu, techniky/metódy/stratégie rozvíjania čitateľskej gramotnosti). Je tiež žiaduce identifikovať východiskové poznatky o uvedenej problematike. K tejto identifikácii môžeme dospieť prostredníctvom rôznych stratégií učenia sa, ktoré odhalia práve východiskový stav vedomostí i zručností súvisiacich s vybraným obsahovým zameraním. Jednou z takýchto stratégií môže byť stratégia K-W-L (Príloha 1), ktorá slúži nielen na pomenovanie východiskové stavu úrovne poznatkov, ale tiež na vytýčenie si osobných cieľov, ku ktorým by sa chcel jednotlivec (v našom prípade účastník vzdelávania) dopracovať po absolvovaní programu inovačného vzdelávania.
V úvode je obsah programu koncentrovaný na teoretické východiská k danej problematike – čitateľská gramotnosť, čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu z pohľadu medzinárodnej štúdie PISA.
Program vzdelávania ponúka učiteľom vybrané techniky a stratégie, ktoré by prispeli k rozvoju čitateľskej gramotnosti žiakov 2. stupňa základnej školy – uvádza opisy jednotlivých techník a stratégií podporené konkrétnymi ukážkami.
Absolvent programu inovačného vzdelávania si rozšíri a aktualizuje kompetencie v oblasti
- identifikovania procesov porozumenia čítaného textu,
- tvorby úloh v kontexte jednotlivých procesov porozumenia čítaného textu,
- aplikovania vybraných techník a stratégií na podporu čitateľskej gramotnosti žiakov 2. stupňa základnej školy do výchovno-vzdelávacieho procesu.
LEKTOR
PaedDr. Monika Gregušová
Pochádza z Kysuckého Nového Mesta, hoci už 10 rokov žije a pracuje v Žiline.
Jej stredoškolské štúdiá sa viažu k Strednej pedagogickej škole v Turčianskych Tepliciach, kde ukončila odbor Učiteľstvo pre materské školy a o rok neskôr aj odbor Vychovávateľstvo.
Je absolventkou Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v odbore Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy, neskôr tiež v odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl v predmete matematika. Svoj profesijný rast obohatila Prípravou kvalifikovaných učiteľov 1. stupňa ZŠ s rozšírením kvalifikácie na vyučovanie CJ (ANJ) a rigoróznou skúškou na Pedagogickej fakulte PU v Prešove s témou Komparácia predprimárneho a primárneho matematického vzdelávania v Austrálii a na Slovensku.
Počas 23-ročnej pedagogickej praxe v základnej škole zúročila poznatky nadobudnuté z predchádzajúcich štúdií. Srdcu blízka jej však ostala problematika rozvoja čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti žiakov základnej školy, ktorej sa venuje 6 rokov v pozícii lektor programov vzdelávania v Metodicko-pedagogickom centre i v ďalších vzdelávacích inštitúciách. V uvedených oblastiach tiež v posledných niekoľkých rokoch spolupracovala s rôznymi vydavateľstvami pri tvorbe a recenzovaní učebných zdrojov.
OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia programu sú pripravené 2 dištančné úlohy.
Čitateľská gramotnosť
Medzinárodné štúdie v súvislosti s čitateľskou gramotnosťou
Procesy porozumenia čítaného textu
Metódy a techniky na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov
ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
50 hodín
PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom 2. stupňa základných škôl.
PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné vypracovať a odoslať na kontrolu zadané dištančné úlohy a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
AKO ZÍSKAŤ VZDELÁVACÍ PROGRAM?
Zakúpte si vzdelávací program ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ PRE 2. STUPEŇ ZŠ na Raabe.sk
-
Lekcie
-
Záverečná prezentácia