ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ PRE 1. STUPEŇ ZŠ

Neobmedzený prístup
Všetky úrovne
kapitoly: 13
testy: 0
154 študentov

POPIS
V minulosti bol človek označovaný za gramotného vtedy, keď vedel čítať, písať a počítať. V kontexte neustálych spoločenských zmien a rozvoja je však takáto charakteristika gramotnosti v dnešnej dobe nepostačujúca. Vynára sa množstvo konkretizácií gramotností, pričom každá z nich je zacielená na rôzne oblasti – čitateľská, matematická, finančná, prírodovedná, mediálna, digitálna atď. V poslednej dobe sa stretávame s označením, ktoré v sebe zahŕňa všetky spomenuté i ďalšie typy gramotností. Uvedeným označením je funkčná gramotnosť. Vybrané literárne pramene označujú funkčnú gramotnosť najmä ako čitateľskú gramotnosť a to z dôvodu, že práve prostredníctvom čítaného textu sa zvyšuje úroveň kognície žiakov. Od žiakov sa vyžaduje nielen zvládnutie techniky čítania (písania), ale tiež porozumenie čítanému textu, jeho analyzovanie a kritické posúdenie.
Názov programu inovačného vzdelávania Čitateľská gramotnosť – 1. stupeň základnej školy predznamenáva jeho obsahové zameranie. K tomu, aby sme mohli jednoznačne skonštatovať a vyhodnotiť, že učiteľ rozvíja čitateľskú gramotnosť u svojich žiakoch (do akej miery), je potrebné opierať sa o relevantné teoretické východiská k danej problematike. Je nevyhnutné, aby nebolo rozvíjanie čitateľskej gramotnosti zúžené iba na vyjadrenia typu – „Rozvíjam čitateľskú gramotnosť žiakov takým spôsobom, že žiaci veľa čítajú.“. Kvantita však v tomto prípade zákonite nemusí zaručovať kvalitu. Je preto potrebné zvážiť, ale hlavne uvedomiť si a pomenovať tie aspekty, ktoré reálne súvisia s čitateľskou gramotnosťou (čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu, techniky/metódy/stratégie rozvíjania čitateľskej gramotnosti). Je tiež žiaduce identifikovať východiskové poznatky o uvedenej problematike. K tejto identifikácii môžeme dospieť prostredníctvom rôznych stratégií učenia sa, ktoré odhalia práve východiskový stav vedomostí i zručností súvisiacich s vybraným obsahovým zameraním.

V úvode je obsah programu koncentrovaný na teoretické východiská k danej problematike – čitateľská gramotnosť, čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu z pohľadu medzinárodnej štúdie PIRLS.
Ďalej program ponúka vybrané techniky a stratégie, ktoré prispejú k rozvoju čitateľskej gramotnosti žiakov 1. stupňa základnej školy – uvádza opisy jednotlivých techník a stratégií podporené konkrétnymi ukážkami.
Absolvent programu inovačného vzdelávania si rozšíri a aktualizuje kompetencie v oblasti

  • identifikovania procesov porozumenia čítaného textu,
  • tvorby úloh v kontexte jednotlivých procesov porozumenia čítaného textu,
  • aplikovania vybraných techník a stratégií na podporu čitateľskej gramotnosti  žiakov 1. stupňa základnej školy do výchovno-vzdelávacieho procesu.

LEKTOR
PaedDr. Monika Gregušová
Pochádza z Kysuckého Nového Mesta, hoci už 10 rokov žije a pracuje v Žiline.
Jej stredoškolské štúdiá sa viažu k Strednej pedagogickej škole v Turčianskych Tepliciach, kde ukončila odbor Učiteľstvo pre materské školy a o rok neskôr aj odbor Vychovávateľstvo.
Je absolventkou Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v odbore Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy, neskôr tiež v odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl v predmete matematika. Svoj profesijný rast obohatila Prípravou kvalifikovaných učiteľov 1. stupňa ZŠ s rozšírením kvalifikácie na vyučovanie CJ (ANJ) a rigoróznou skúškou na Pedagogickej fakulte PU v Prešove s témou Komparácia predprimárneho a primárneho matematického vzdelávania v Austrálii a na Slovensku.
Počas 23-ročnej pedagogickej praxe v základnej škole zúročila poznatky nadobudnuté z predchádzajúcich štúdií. Srdcu blízka jej však ostala problematika rozvoja čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti žiakov základnej školy, ktorej sa venuje 6 rokov v pozícii lektor programov vzdelávania v Metodicko-pedagogickom centre i v ďalších vzdelávacích inštitúciách. V uvedených oblastiach tiež  v posledných niekoľkých rokoch spolupracovala s rôznymi vydavateľstvami pri tvorbe a recenzovaní učebných zdrojov.

OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia programu sú pripravené 2 dištančné úlohy.

Čitateľská gramotnosť
Medzinárodné štúdie v súvislosti s čitateľskou gramotnosťou
Procesy porozumenia čítaného textu
Metódy a techniky na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov

ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
50 hodín

PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom 1. stupňa základných škôl.

PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné  vypracovať a odoslať na kontrolu zadané dištančné úlohy a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj  vo výške 3 % tarifného platu.

AKO ZÍSKAŤ VZDELÁVACÍ PROGRAM?
Zakúpte si vzdelávací program ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ PRE 1. STUPEŇ ZŠ na Raabe.sk

Dobrý deň, ako Vám môžem pomôcť?