Category

Aj učitelia sa ďalej vzdelávajú

Oddýchnutí po dovolenke alebo ešte čerpáte vzácne dni voľna? Čo robí učiteľka v čase dovolenky? Ak sa niekomu zdá, že prázdnin je veľa, mal by si uvedomiť, že pre učiteľov to neplatí rovnako ako pre deti.

Učiteľské povolanie je tvrdý chlebík, verejnosť ho často vníma ako prácu, kde je veľa voľna. Ako ho využívajú pedagógovia? Samozrejme je nevyhnutné oddýchnuť si od hlučných tried a neustáleho šumu, od vyučovania, od žiakov a načerpať sily pre ďalšiu pedagogickú činnosť. Ale uvedomuje si verejnosť, že učiteľstvo a práca v školstve vyžaduje neustálu prácu na sebe, ďalšie vzdelávanie a napredovanie? Že učiteľ nie je len ten, kto sám odovzdáva informácie a vedomosti svojim žiakom, ale aj ten, kto sa po skončení vyučovania sám ďalej vzdeláva.

Predstavte si, že vás od septembra čakajú noví žiaci a že sa medzi nimi nájdu aj takí, ktorí majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Ste pripravení na prácu s nimi? Alebo že budete mať v triede rómskeho žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia?

Ako sa stať inkluzívnym učiteľom? Ako postupovať, ako učiť? Nestačí integrácia takého žiaka? Vysvetlime si zásadný rozdiel medzi inklúziou a integráciou.

V prípade integrácie sa očakáva, že škola zásadným spôsobom nezmení svoje zaužívané vzorce učenia a prístupov k vzdelávaniu. Žiak so znevýhodnením sa musí prispôsobiť týmto podmienkam. Aby to bolo možné, dostáva sa mu podpora. Napríklad vo forme pedagogického asistenta či špeciálneho pedagóga a pod. Tieto podporné opatrenia mu majú pomôcť prispôsobiť sa.

Pri inklúzii ide o iné očakávanie. Nie je to žiak, ktorý sa má prispôsobiť škole, má to byť naopak, škola sa má prispôsobiť žiakovi. A to nielen takému, ktorý má nejaký typ znevýhodnenia. Inklúzia nazerá na všetky deti ako na individuality, ktoré majú svoje špecifické vzdelávacie potreby. Inak povedané, v inkluzívnej škole sa špecifický prístup nevzťahuje len k deťom s rizikovým vývinom (či už pre zdravotné postihnutie, sociálne znevýhodnenie či iné životné okolnosti), ale týka sa všetkých žiakov. V inklúzii ide o zmenu filozofie učenia, ktorá sa týka práce s obsahom, ale aj organizácie, metód a stratégií učenia v triede.

Dieťa so znevýhodnením potrebuje podporu a pomoc. Tú v škole zabezpečujú pedagogickí asistenti, okrem nich potrebujú aj školského psychológa či špeciálneho pedagóga. Je to tím odborníkov, ktorý zabezpečuje  a utvára pre dieťa podmienky pre napĺňanie individuálnych potrieb. Ide o skupinu ľudí, ktorí sa aktívne podieľajú na práci s dieťaťom, ale aj s učiteľmi a rodičmi či externým prostredím a prispievajú tak k inkluzívnemu rozvoju školy. Ak sa chcete dozvedieť o podstate, funkcii a podrobnej činnosti jednotlivých členov školského podporného tímu a zabezpečiť tým plnohodnotné vzdelávanie a výchovu žiaka so znevýhodnením, je tu nový vzdelávací program Školský podporný tím v praxi. Ide o jedinečný vzdelávací program inovačného vzdelávania, ktorý spracúva tematiku školského podporného tímu. Rozoberá jeho poslanie, funkcie, jeho miesto pri plnení úloh školy byť spolupracujúcim článkom so zariadeniami poradenstva a prevencie. Štúdium prehĺbi poznatky o tom, ako zostaviť efektívny školský podporný tím a čo je dôležité pri jeho adaptácii.

Druhou novinkou v oblasti vzdelávania pre učiteľov je inovačné vzdelávanie Edukácia rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Vďaka tomuto vzdelávaciemu programu, ktorý je v súlade so Stratégiou inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030, sa učitelia dozvedia teoretický základ a mnohé praktické informácie a odporúčania o špecifikách výchovno-vzdelávacích postupov pri práci s rómskymi žiakmi. Ale nielen samotnými žiakmi, ale aj rodičmi a celou komunitou. Viac informácií o oboch vzdelávacích novinkách pre pedagógov nájdete na www.raabeakademia.sk.