Ako zlepšiť spoluprácu učiteľov základných škôl s pedagogickými asistentami
Každé jedno dieťa je výnimočné a jedinečné zároveň, na to by mal myslieť každý pedagóg pri práci s deťmi. Deti, ktoré si vyžadujú citlivejší a zvlášť osobitný prístup, sú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Učitelia sa v praxi stretávajú so žiakmi s problémami či postihnutiami, od narušeného vývinu reči cez špecifické poruchy učenia, sluchové, zrakové, mentálne, telesné postihnutia až po psychosociálne narušenia. Týchto detí pribúda. Začleniť sa a napredovať im pomáhajú v škole asistenti pedagógov. V pedagogickej praxi to znamená nevyhnutnú a úzku spoluprácu učiteľov a asistentov.
Z potrieb pedagogickej praxe vznikol v RAABE AKADÉMII program aktualizačného vzdelávania s názvom Spolupráca učiteľov ZŠ s pedagogickým asistentom.
Program ponúka pohľad na skúsenosti učiteľa, špeciálneho pedagóga a asistenta učiteľa z praxe a na pôsobenie pedagogického asistenta v základnej škole v rôznych oblastiach. Deťom so ŠVVP sa venuje viac pozornosti ako v minulosti, ale stále musia vynaložiť oveľa viac energie a úsilia, aby sa vyrovnali spolužiakom. Preto je povinnosťou škôl pomáhať týmto deťom rôznymi formami, metódami a spôsobmi.
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou, trvá 90 minút a je rozdelený na teoretickú a praktickú časť. V teoretickej oboznamuje o legislatívnych východiskách, základnej terminológii, kvalifikačných predpokladoch pedagogického asistenta, možnostiach financovania jeho osobných nákladov a o náplni jeho práce.
V praktickej časti sa zaoberá skúsenosťami pedagógov a asistentov priamo z praxe a ponúka ich pohľad na danú problematiku.
RAABE AKADÉMIA ponúka vzdelávanie okrem aktualizačného vzdelávania aj inovačné vzdelávacie programy pre pedagogických aj odborných zamestnancov škôl a riaditeľov. Absolventom zabezpečia prehlbovanie, rozšírenie a inováciu profesijných kompetencií a odborný a platový rast. Kompletnú ponuku vzdelávacích programov nájdete na www.raabeakadémia.sk.